Zo reduceer je stress!

Gepubliceerd op: 23-03-2017

Draait die ‘machine in je hoofd' 24/7? En kun je ‘s avonds als je thuiskomt alleen nog maar moe en futloos op de bank neerploffen, terwijl je de hele dag al achter de computer hebt gezeten? Ons stresssysteem is niet aangepast aan de hoeveelheid impulsen die tegenwoordig op ons af worden gevuurd. Door middel van de volgende tips kun je stress verminderen en jezelf tot rust brengen.

1. Krijg inzicht in je situatie

Bewustwording is de basis naar verandering. Pas als je je van je zwakke plekken bewust bent, kun je er iets aan doen.

 

2. Begin je dag met een plan

Wanneer je werkdag  begint is het verleidelijk om je gelijk te storten op alle mailtjes en andere zaken die binnen gekomen zijn gedurende je afwezigheid. Plan echter elke ochtend 10 minuten in om even een takenlijst te maken van de zaken die je die dag gedaan wilt hebben. Probeer hier vervolgens zo min mogelijk vanaf te wijken. Dit zorgt voor een gevoel van controle en zal de stress op het werk verminderen. Wanneer je veel mail krijgt en je e-mail programma staat de hele dag open zal je herkennen dat je constant gestoord wordt. Vaak dwingt je nieuwsgierigheid je om elk nieuw mailtje gelijk te gaan lezen. Het kost je energie terwijl dit helemaal niet nodig is.

 

3. Neem pauze

Heel veel mensen slaan hun pauze op het werk over vanwege de werkdruk. Dit is echter heel onverstandig. Onderzoeken hebben aangetoond dat je totale productiviteit naar beneden gaat en het is dodelijk als het gaat om stress. De pauze moet gebruikt worden om even tot rust te komen en de drukke gedachten in je hoofd even tot rust te brengen. Neem daarom echt pauze en niet op je werkplek. Loop het liefst buiten een rondje en praat dan over iets anders dan over je werk. Biedt je werkgever stoelmassage op de werkplek aan, grijp dan deze kans. Een stoelmassage heeft een rustgevende werking en verlost je tevens van opgebouwde spanning. 

 

4. Vermijd cafeïne en cigaretten

Cafeïne en sigaretten zorgen ervoor dat je tijdelijk een boost krijgt. Je bent alert en vol energie maar na deze periode zak je weer als een plumpudding in elkaar. Hierdoor kom je niet makkelijk in balans en is de kans groot dat je deze middelen gaat gebruiken om de symptomen van stress tegen te gaan. Dit is geen oplossing voor de lange termijn en de symptomen zullen hierdoor erger worden.

 

5. Vermijd overmatig suikerinname

Suiker zorgt ook voor een tijdelijke boost. Probeer geen grote hoeveelheden suiker in korte tijd te nuttigen. Bijvoorbeeld snoep of suikerhoudende frisdranken zijn niet aan te raden.

 

6. Grenzen stellen

Leer ‘nee’ zeggen. Klinkt simpel, maar het blijkt voor veel mensen moeilijker dan ze aanvankelijk hadden gedacht. Een truc om te voorkomen dat je te snel ‘ja’ zegt is om even helemaal geen uitspraak te doen. Geef jezelf tijd om na te denken, door te zeggen ‘ik kom later op je vraag terug.

 

7. Multitasken

Even een misverstand uit de weg ruimen: multitasken werkt niet. Óók niet voor vrouwen. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat we niet zo goed zijn in meerdere dingen tegelijkertijd doen. Multitasken gaat dus altijd ten koste van je efficiëntie.

 

8. Het hoeft niet perfect

Ben je een perfectionist? Dan stel je hoge eisen aan jezelf en ben je veel gevoeliger voor stress. Realiseer je dat niet perfect vaak al goed genoeg is.

 

9. Maak een takenlijst

Een takenlijst is een goede manier om orde en rust in je hoofd te krijgen. Door al je taken op te schrijven en te prioriteren weet je waar je die dag aan toe bent. Bovendien hoef je dan niet de hele dag te denken aan wat je nog moet doen. Je kunt de takenlijst punt voor punt afwerken en hierdoor de stress verminderen. Bijkomend voordeel is dat het doorstrepen van afgeronde taken een goed gevoel geeft. Het gevoel dat je niet meer weet waar je de hele dag druk mee bent geweest zal hierdoor ook minder worden.

 

10. Outsourcen

Probeer niet alles zelf op te lossen. Vraag om hulp. Geef ook andere mensen verantwoorlijkheden, op vlakken waar juist zij goed in zijn. Je zult zien dat processen veel sneller zullen gaan lopen en dat samenwerking over het algemeen positief wordt gewaardeerd.

 

11. Opruimen

Creëer een prettige werkplek voor jezelf, door je bureau regelmatig op te ruimen. Stapels papieren zorgen ervoor dat je het overzicht verliest. Maak er een gewoonte van, om op een vast tijdstip (bijvoorbeeld aan het einde van iedere werkdag) je werkplek te ordenen. Opruimen geeft ruimte, letterlijk en figuurlijk.

 

12. Relativeer je stress

Relativeren is een goede manier van beheersen. Ga bij jezelf na hoe belangrijk het nu allemaal eigenlijk is. Wat zijn de consequenties als iets niet op tijd afkomt? Wellicht kun je hierdoor taken schrappen of uitstellen. Vaak zijn er maar een paar taken in je dagelijkse leven die echt heel belangrijk zijn. Focus je daar op. Wat je daarnaast nog afrondt is mooi meegenomen. Het relativeren van taken zal uiteindelijk ook de stress verminderen.

 

13. Neem vaker een korte vakantie

Soms kan een dag of een weekendje weg je al het gevoel geven dat je volledig op vakantie bent geweest. Splits je grote vakantie op in kortere tripjes en gebruik je vrije dagen zo het meest effectief.

 

 

14. Bewegen

Als gevolg van stress spannen je spieren zich aan. Dat gebeurt met name als je de hele dag achter een bureau zit. Je kunt die spierspanning te lijf gaan door zoveel mogelijk te bewegen. Haal koffie voor collega’s, neem de trap in plaats van de lift en loop naar collega’s toe in plaats van te mailen of te bellen. Ga er bij staan als je belt en gebruik je middagpauze om buiten een wandeling te maken.

 

15. Kalmeer jezelf met de juiste muziek

Luisteren naar Mozart, en dan met name naar zijn pianosonates, zorgt ervoor dat je je beter kunt ontspannen en nadenken. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit zogenaamde Mozarteffect ervoor zorgt dat je IQ zelfs tijdelijk omhoog gaat. Dit effect is niet alleen bij Mozart vastgesteld, maar ook bij vergelijkbare klassieke muziek. Popmuziek heeft dit effect helemaal niet.

 

15. Laat uren vrij in je agenda

Heb je ook zo’n last van een volgeplande agenda en kom je daardoor niet aan ander werk toe? Plan je werk dan gewoon in. Blok een aantal momenten in je agenda waarin je geen afspraken accepteert. Zo geef je jezelf wat rust om je werkzaamheden uit te voeren.

 

16. Ruim je bureau op

Een opgeruimde omgeving zorgt voor rust in je hoofd. Het is simpel, maar toch liggen veel bureaus vol met papieren waardoor de moed je gelijk al in de schoenen zakt. Ruim daarom elke middag even de troep op zodat je de volgende ochtend weer in een opgeruimde omgeving kunt beginnen.

 

17. Neem stress-vrij

Neem gewoon eens vrij van je werk. Niet omdat je iets te doen hebt of een vakantie hebt gepland, maar gewoon om eens een dagje niets te doen. Dit is niet verboden en zorgt ervoor dat je misschien eens een boek kunt lezen of een andere ontspannende activiteit kunt ondernemen.

 

18. Einde van de avond: alles uit

Spreek met jezelf af dat een uur voordat je gaat slapen alle elektronica uit gaat. iPads, laptops, televisie. Alles gaat uit. Hierdoor kun je de stress verminderen, tot rust komen en zul je veel rustiger slapen.

 

19. Werk en prive scheiden

Werk en privézaken die door elkaar lopen, kunnen een bron van stress zijn. Zowel op het werk als thuis. Zorg voor een duidelijke scheiding tussen werk en privé.

 

20. Deel je gevoel

Praat met mensen over je gevoel. Als je alles opkropt kan dit stress te veroorzaken. Wanneer dit moeilijk is in je omgeving kun je op zoek gaan naar een vertrouwenspersoon op je werk of op school. Een psycholoog kan ook een oplossing zijn. Door je zorgen te uiten zal de druk minder worden en zal de stress afnemen.

 

21. Ga naar buiten

Met je hoofd in de zon lijken alle zorgen minder. Ga veel naar buiten. Het zorgt voor lichamelijke beweging en het heeft een positief effect op je hormoonhuishouding. Bovendien zorgt de zon voor broodnodige vitamines die de stress verminderen.

 

22. Controleer jezelf op stress

Plan controles in voor jezelf. Probeer bijvoorbeeld om één keer per dag of per week jezelf te controleren op stress. Op zo’n moment kun je bijvoorbeeld bijhouden hoeveel last je hebt van symptomen, kun je bepalen of je goed bezig bent en of je je koers iets moet bijstellen.

 

23. Ontvrienden

Ren je je rot van verjaardag naar verjaardag? Bedenk welke mensen belangrijk voor je zijn. Probeer geen twintig vrienden tevreden te houden. Ten eerste lukt dit je niet en ten tweede kost het heel veel energie. Voor je eigen geluk heb je bovendien maar een paar vrienden nodig.

 

24. Verminder prikkels

Verminder het aantal prikkels in je omgeving. Zet de telefoon eens wat vaker uit. Lees eens een boek na het eten in plaats van meteen de televisie aan te zetten. Alle prikkels die binnenkomen moeten je hersenen verwerken en geven je een overspannen gevoel. Dit is ook één van de oorzaken dat stress een steeds groter probleem aan het worden is. Door alle elektronika worden we de hele dag blootgesteld aan allerlei prikkels.

 

25. Zoek een ritme

Zorg voor een vast dag- en nachtritme. Hierdoor val je makkelijker in slaap en zul je weer uitgerust wakker worden.

 

26. Vergeet niet stil te staan en te genieten

Behalve het toepassen van al deze tips is het ook heel belangrijk om te genieten. Denk eens na over wat jij leuk vindt in het leven. Probeer ook eens wat langer stil te staan bij dat lekkere eten of die mooie zonsondergang. Er is genoeg om van te genieten als je je er maar bewust van bent. Door de afleiding zal de stress verminderen zonder dat je er erg in hebt.

 

27. Wees tevreden

Verwacht niet zoveel van jezelf. Niemand is perfect en niemand heeft het perfecte leven. Accepteer hoe je leven is en maak er het beste van. Eeuwig streven naar beter en meer maakt je alleen maar ongelukkiger.

 

28. Neem een hond

Honden hebben een goede invloed op de gezondheid van mensen. Alleen al het uitlaten van de hond zorgt ervoor dat je buiten komt en aan je beweging komt. Bovendien geeft de band met je hond je een goed gevoel.

 

29. Herleef oude hobby’s

Fris je oude hobby’s weer eens op. Wat deed je voordat je verslaafd raakte aan stress? Wellicht ging je vaak vissen, een stukje fietsen of ben jij zo’n persoon met een hele treinbaan op zolder. Pak deze hobby dan weer eens op en richt je weer op andere zaken.

 

30. Drink anti-stress thee

Kruidenthee, groene thee en witte thee zijn goed voor je algehele gezondheid en het zal ook de stress verminderen. Bovendien is thee een prettige vervanger voor koffie.

 

31. Andere werkplek

Verken de mogelijkheden op jouw werk om op een andere plek te werken. Wellicht zijn er flexplekken of bijvoorbeeld stilteruimtes. Steeds meer bedrijven zorgen ook voor een mogelijkheid tot thuiswerken. Hierdoor kun je even ontsnappen uit de mogelijk drukke omgeving op je normale werkplek en zal de stress verminderen.

 

32.Vermijd overmatig alcoholgebruik

Natuurlijk zijn een paar glaasjes alcohol geen probleem. Bij teveel alcoholgebruik moet je lichaam zich echter herstellen en zal je lichaam dus ook vol aan het werk moeten om alle alcohol weer af te breken. Verspilde energie dus.

 

33. Schrijf de stress van je af

Een goede aanvulling op praten over je problemen is om erover te schrijven. Het zorgt ervoor dat het een stuk helderder wordt in je hoofd en je krijgt alles beter op een rijtje. Je kunt bijvoorbeeld een dagboek bijhouden en zo de stress verminderen.

 

34. Zoek uit waar de stress vandaan komt

Vaak heeft stress een directe oorzaak. Bedenk goed waarover je gedachten en je stress gaan. Wanneer de stress een duidelijke oorzaak heeft kun je er wellicht iets aan doen. Misschien kun je gaan praten met degene waarmee je misschien ruzie hebt of je kunt een taak of project overdragen aan een collega. Door concreet op zoek te gaan naar de oorzaak zal de stress verminderen en krijg je weer het gevoel controle te hebben.

 

35. Andere baan

Blijft je werk ondanks alles een bron van stress? Ga hierover dan in gesprek met je leidinggevende. Ook een psycholoog kan je tips geven om de werkstress beter te hanteren. Als dat allemaal niet helpt, ben je misschien toe aan een andere baan. Dat is geen kwestie van falen, maar van kiezen wat het beste voor je is.

Leuk? Deel dit artikel!

Reageren? Dat kan:

comments powered by Disqus