Wat is vitaliteit?

Vitaliteit is een enorm populair begrip. En ook een heel breed begrip, want wat bedoelen we nou eigenlijk met vitaliteit? Een fit, energiek en levenslustig persoon, die kunnen we vitaal noemen. Maar vitaliteit is ook: een positieve balans tussen je lichaam, hoofd, hart en ziel. Lekker in je vel zitten hoort hier dus zeker bij, stress en vermoeidheid uiteraard niet.

Vitaliteit op de werkvloer

Voor medewerkers klinkt het misschien wat vreemd, of ongemakkelijk. Aandacht voor vitaliteit op de werkvloer, wat betekent dat? Krijgen we nu alleen gezond eten in de kantine? Moeten we verplicht naar de sportschool in de pauze? Gaat mijn werkgever me vertellen hoeveel beweging ik nodig heb?

Dit alles is niet per se nodig. Het zou al erg waardevol zijn als de werkgever gezonde voeding en sporten stimuleert. Maar dit is (nog) niet voor iedereen weggelegd. Vooral als je een zittend beroep hebt, liggen problemen op de loer voor je lichaam en psyche. Denk aan allerlei burn out klachten en RSI symptomen.

Wat kan je zelf heel eenvoudig doen aan vitaliteit op de werkvloer:

  • Parkeer niet direct voor de deur van je werk, maar op 15 minuten loopafstand. Zo loop je in ieder geval al 30 minuten per dag.
  • Lukt dit niet? Wandel dan eens een stuk weg van je werkplek, bijvoorbeeld tijdens je pauze of na het werk. Ook gezellig samen met je collega(‘s).
  • Installeer een app (b.v. desk yogi) op je computer, die je eraan herinnert om iedere 30 minuten op te staan en even te bewegen.
  • Ga tijdens het bellen even staan. Gebruik dit moment ook om kleine strekoefening uit te voeren. Misschien voelt dit even gek, maar het gaat om je eigen gezondheid.
  • Loop eens naar die collega op een andere afdeling toe, i.p.v te bellen.
  • Zorg dat je printer/scanner verder weg staat. Deze loopafstand, ook al is het maar een paar keer per dag, is mooi meegenomen.
  • Het is lief als je collega je koffie op je werkplek bezorgt. Maar doe het liever zelf.
  • Geef je muis hand af en toe even rust. Als je niet actief aan het muizen bent laat je arm dan even ontspannen langs je hangen of doe even wat flex- en strekoefeningen. 

Natuurlijk is het helemaal goed voor je vitaliteit om regelmatig te sporten. Vind je dit lastig in te plannen in je drukke agenda? Raak je je motivatie altijd weer kwijt? Integreer dan voldoende beweging in je dagelijkse ritme. Het kost je wat discipline, maar is een mooie uitdaging en enorm goed voor je gezondheid.

Vitaliteit en ziekteverzuim

Vitaal en gezond blijven lijkt een vanzelfsprekendheid en is in de eerste plaats je eigen verantwoordelijkheid. In deze veeleisende tijd van deadlines, targets en veranderende eisen op het werk, heeft ook de werkgever hierin een taak. Vitale en tevreden werknemers zijn namelijk een stuk positiever, productiever en waardevoller voor de organisatie. Veelvoorkomende klachten, zoals stress, RSI en een burn out, leiden tot ziekteverzuim. Iets wat je als werkgever natuurlijk wilt voorkomen. Hoe je hier een bijdrage aan levert als organisatie? Zet je werknemer eens op 1, in plaats van je klant. Ziekteverzuim preventie en aandacht voor vitaliteit gaan hand in hand. Wij bieden diverse mogelijkheden om hierbij te helpen. Zo is stoelmassage een geprezen methode, ook advies over vitaliteit, voeding en beweging is een goede optie.

Meer weten over vitaliteit op de werkvloer?

Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

Contact opnemen