Een burn out: wat is het?

De term burn out kennen we allemaal waarschijnlijk wel. Helaas komt het in onze maatschappij regelmatig voor, misschien is er ook in jouw omgeving of op de werkvloer iemand met een burn out. Bij een burn out geven lichaam en geest een uitputtingsreactie op een lange blootstelling aan stress. Je bent opgebrand, uitgeblust en emotioneel uitgeput. Door lange tijd signalen van het lichaam te negeren, kom je uiteindelijk in deze situatie terecht, waarin je de controle verliest en niet anders kunt dan je er bij neerleggen. Een burn out ontstaat dus vaak op een ‘sluipende’ manier, totdat het echt op is. Symptomen herkennen en actie ondernemen is dus van groot belang.

Burn out symptomen: psychisch

Burn out symptomen kunnen uiteraard per persoon verschillen. Toch zijn er een aantal gemeenschappelijke klachten, die bij veel mensen met overmatige stress te zien zijn. Hoe eerder je bij jezelf of je medewerker signaleert dat de stress oploopt, hoe beter. Een aantal belangrijke psychische burn out symptomen:

  • Concentratieverlies
  • Uitstelgedrag 
  • Besluiteloosheid
  • Angst- en paniekklachten
  • Geheugenproblemen
  • Snel geïrriteerd/boos
  • Opgejaagd gevoel
  • Neerslachtigheid
  • Onzeker over eigen kunnen

Burn out symptomen: lichamelijk

Ook lichamelijk kan je stress en een burn out al vroegtijdig herkennen. Helaas worden deze signalen vaak genegeerd. Een groot verantwoordelijkheidsgevoel en het gevoel ergens niet uit te kunnen stappen zijn vaak de oorzaak. De volgende lichamelijke klachten zijn echter een teken dat jij of je medewerker een stapje terug moet doen:

  • Gevoel van uitputting
  • Slecht slapen
  • Spierpijn
  • Nek- en schouderpijn
  • Darmklachten
  • Hoge ademhaling, snelle hartslag
  • Hoge bloeddruk
  • Verlies van libido
  • Vatbaar voor virussen

Burn out voorkomen

Niet alleen is een burn out erg vervelend voor degene die er in terecht komt. Vaak is het herstel niet zo 1-2-3 gebeurd. Ook als werkgever is het een nare situatie. Een gewaardeerde medewerker, die uitvalt en thuis komt te zitten, dat wil niemand. Het brengt veel kosten met zich mee en zorgt voor problemen op de werkvloer, zeker als iemand een verantwoordelijke functie heeft. Een burn out voorkomen en zo werken aan verzuimreductie is dus noodzakelijk als werkgever. Wat kan je doen:

  • Zorg voor een goede werkomgeving
  • Laat iemand niet aanmodderen
  • Durf iemand aan te spreken op ongezond gedrag
  • Creëer mogelijkheden om werk te verdelen
  • Geef ruimte om cursussen te volgen, bijvoorbeeld over time management
  • Gun medewerkers ontspanning, bijvoorbeeld door stoelmassage op het werk

Stoelmassage tegen werkstress

Is het eenmaal zover uit de hand gelopen dat iemand een burn out heeft? Dan is vaak specialistische hulp nodig om hier van te herstellen. In dit geval geld dus zeker: voorkomen is beter dan genezen. Werkstress is natuurlijk op veel werkplekken aan de orde. Een goede en ontspannende manier om hier iets tegen te doen, is een regelmatige stoelmassage. Het biedt zowel de werknemer als de werkgever een aantal voordelen. En draagt bij aan het voorkomen van een burn out.

Meer weten over burn out symptomen?

Neem dan contact met ons op.

Contact opnemen